februari 6 2018

Swedese a?terlanserar tre klassiska stolar

Swedese a?terlanserar tre klassiska stolar av Yngve Ekstro?m under Stockholm Furniture Fair 2018: Caryngo, Thema och Lamino Rotting ur Swedese Archive

Swedeses grundare Yngve Ekstro?m, var en av Sveriges fra?msta mo?beldesigners under femtio- och sextiotalet. Han formgav en av Sveriges mest a?lskade fa?to?ljer, Lamino (1956), en klassik mo?belikon som a?n idag a?r den mest sa?lda mo?beln i Swedeses sortiment. Under Stockholm Furniture Fair 2018 a?terlanserar nu Swedese tre stolar fra?n Ekstro?ms mest produktiva era; Thema, Caryngo och Lamino Rotting.

I Swedeses fabrik och huvudkontor i Vaggeryd finns ett arkiv, Swedese Archive, da?r fo?retagets historiska material a?r samlat. Fra?n skisser via prototyper till anrika originalmo?bler a?r arkivet en ouppho?rligen uppdaterad skattkista full av Swedese-historia. Ur detta rika arkiv har fo?retaget valt ut tre produkter som nu kommer tas i produktion och a?terlanseras, alla designade av Yngve Ekstro?m.

”Va?r bedo?mning a?r att vi med dessa tre mo?belklassiker mo?ter marknadens o?nskan om tidlo?s design och ha?llbarhet. De tre stolarna, som tydligt skiljer sig a?t i design och form, ger dessutom en klar bild av vilken ma?ngfasetterad formgivare Yngve Ekstro?m var.” sa?ger Sonnie Byrling, VD fo?r Swedese.

Thema 1953. Design Yngve Ekstro?m

Thema var stolen som onekligen inledde Yngve Ekstro?ms karria?r som mo?beldesigner. 1953 visades den upp fo?r Nordiska Kompaniets (NK) entusiastiska inredare och resten a?r designhistoria. Thema a?r ett tidigt exempel pa? svensk mo?beldesign i platta paket som var billiga att skicka och som enkelt kunde sa?ttas ihop av kunderna sja?lva. Stolarna sa?ldes i paket om fyra, i en fo?rpackning med rubriken ”Fyra stolar i en la?da”. Den okonventionella designen med korsade ben och la?ga kla?dgalgeliknande ryggsto?d, a?r do?pt efter Bachs pianovariationer. Stommen a?r gjord av svartlackerad bjo?rk med sits och ryggsto?d i ek eller valno?t.

Rek. utpris: 5 375 kr i ek, 6 125 kr i valno?t.

Caryngo 1955. Design Carl Malmsten & Yngve Ekstro?m

Caryngo var ett unikt samarbete mellan 1950-talets tva? sto?rsta svenska mo?belformgivare: Carl Malmsten och Yngve Ekstro?m. Malmsten ritade grunddesignen och Ekstro?m var ansvarig fo?r detaljarbetet. De fo?rsta versionerna gick under namnet ”Modell Yngve” men lanserades senare som Caryngo. Karmstolens solida ekram och dess ho?gt lutande ryggsto?d kombineras med blankt la?der i rygg och sits. Kompositionen och dess kontraster i design och materialval bidrar till att stolen ba?de upplevs som lekfull och allvarlig. Rek. utpris: 12 375 kr

Lamino Rotting 1956. Design Yngve Ekstro?m

Lamino a?r en av svenska designhistoriens mest bero?mda fa?to?ljer. Dess bekva?mlighet och na?tta elegans a?r typisk fo?r Yngve Ekstro?ms formgivning. Trots originalets tidlo?shet, har Swedese vid flera tillfa?llen under a?rens lopp uppdaterat dess ikoniska design med nya materialval.

Redan pa? tidigt 1950-tal tillverkades en fo?rlaga till Lamino som hette ”Kurva” i en version med sits och ryggsto?d gjorda av rotting, och i bo?rjan av 2000-talet fanns Lamino i rotting pa? marknaden. Nu a?terinfo?rs rotting- favoriten i Swedese Archive, en vacker och elegant fa?to?lj da?r det skiktlimmande bo?jtra?t som satt sin pra?gel pa? Lamino och Swedese a?nda sedan starten, framha?vs genom materialens naturliga fa?rger. Lamino Rotting finns i begra?nsad upplaga. Rek. utpris: fa?to?lj 16 125 kr: pall 5 875 kr.

Fo?r ytterligare information va?nligen kontakta:

Trendgruppen PR, telefon 08-23 00 21 eller e-post astrid.wallstrom@trendgruppen.se. Ho?gupplo?sta bilder finns pa? www.trendgruppen.se/imagebank
Anva?ndarnamn: din e-post, lo?senord: trendpr

Om Swedese:

Swedese a?r ett familjea?gt svenskt mo?belfo?retag, grundat 1945 av Yngve Ekstro?m m.fl. Fo?retaget a?gs idag av Anna Johansson och Julio Patino. Alla mo?bler, fo?r sa?va?l hem- och professionella miljo?er tillverkas i sma?la?ndska Vaggeryd och A?ng med hja?lp av ho?gklassig hantverkskunskap som utvecklats in na?stan trekvarts sekel. Utifra?n genomta?nkt och stark formgivning produceras mo?blerna med minimal miljo?pa?verkan, i syfte att ha?lla minst en livstid.?